Istnieje umowny podział rowerów w zależności od ich konstrukcji i przeznaczenia. Poniżej przedstawiamy rodzaje rowerów według kilku różnych podziałów.
Popularne podziały rowerów
I podział rowerów:
– rowery poziome, w których rowerzysta leży pomiędzy dwoma lub trzema kołami
– rowery pionowe (klasyczne), w których rowerzysta siedzi na siodełku i porusza pedałami znajdującymi się pod siodełkiem
II podział rowerów:
– rowery jednośladowe, w których jedno koło jest za drugim, zostawiając podczas jazdy jeden ślad opon na ziemi
– rowery wielośladowe, składające się z większej liczby kół niż 2, zostawiając większą liczbę śladów opon na ziemi. Są to zwykle rowery poziome, towarowe oraz riksze.
III podział rowerów:
– rowery z jednym kołem, tzw. monocykle
– rowery z dwoma kołami, tzw. klasyczne jednośladowe
– rowery wielokołowe, z większą liczbą kół niż 2, jednoślady i wieloślady
Najpopularniejszym rodzajem rowerów są jednoślady o konstrukcji pionowej. Można je nabyć w większości sklepów rowerowych. Wyjątek stanowią rowery mniej popularne, np. elektryczne, beach cruiser czy fatbike.
Typy rowerów według przeznaczenia
Typ roweru | Przeznaczenie roweru | Typowy rozmiar kół (w calach) |
All Terrain Bike (ATB) | Rower do jazdy po drogach szutrowych i niewymagającym terenie. Prosty i niedrogi. Zwykle z jednym amortyzatorem lub bez jakiegokolwiek. | 26; 28 |
Beach cruiser | Rower w “amerykańskim stylu” | 26 |
BMX | Rower do ewolucji o charakterystycznych małych kołach, prawie pionowej kierownicy oraz pegach (rurkach ułatwiających wykonywanie trików, zamontowanych w osi kół). | 20 |
BMX DS | Rower do ewolucji | 20 |
BMX Flat | Rower do ewolucji | 20 |
BMX Race | Rower do ewolucji | 20 |
Crossowy | Rower na różne rodzaje nawierzchni | 28 |
Dirt | Rower do ewolucji o większych kołach niż BMX i z amortyzatorem. Nadaje się do wykonywania miejskich trików oraz do skoków na specjalnie przygotowanych hopkach. | 24; 26 |
Dj/4X | Rower do ewolucji | 24; 26 |
Elektryczny | Rower ze wspomaganiem elektrycznym, najczęściej miejski, crossowy lub górski | 26; 28 |
Górski / Enduro | Rower górski (MTB) do jazdy po wymagajacych ścieżkach. Rower nieco bardziej uniwersalny niż rower zjazdowy czy freeride. | 26 |
Górski / Fatbike | Rozbudowana wersja roweru górskiego o szerokich, dużych oponach. Idealnie sprawdza się w jeździe po śniegu, błocie i piasku. Zazwyczaj bez amortyzatora. Bardzo wolny. | 26; 27,5 |
Górski / Freeride | Rower górski (MTB) zbliżony do roweru zjazdowego (DH) umożliwiający podjeżdżanie pod górę. | 26 |
Górski / MTB (Mountain Terrain Bike) | Rower do jazdy po górach | 26; 27,5; 29 |
Górski / MTB XC | Rower do jazdy po górach typu hardtail z jednym amortyzatorem. Przystosowany do szybkiej, ostrej jazdy w terenie. Lekki, ale zaawansowany technologicznie. Często wykorzystywany przez uczestników zawodów typu Cross Country | 26; 27,5; 29 |
Górski / MTB XCM | Rower do jazdy po górach dla uczestników maratonów rowerowych | 26; 27,5; 29 |
Gravel bike | Łagodniejszy rodzaj roweru przełajowego | 28 |
Miejski / Cruiser | Rower do jazdy po mieście o ładnym wyglądzie, wygodzie użytkowania i charakterystycznej chromowej, finezyjnej ramie, często w krzykliwych kolorach. | 26; 28 |
Miejski / Holenderski | Rower do jazdy po mieście. Charakteryzuje się łatwością wsiadania oraz jazdą w pozycji wyprostowanej. Często wyposażony w koszyk, pełną osłonę łańcucha, stopkę i oświetlenie. Sprawdza się znakomicie przy dojazdach do pracy w której wymagany jest garnitur lub sukienka. | 26; 28 |
Monocykl | Rower jednokołowy | 16-29 |
Ostre koło | Lekki rower z mechanizmem ostrego koła. Rower bez przerzutek i hamulców. Nie ma wolnego biegu, podczas jazdy trzeba cały czas pedałować. W momencie zatrzymania pedałów tylne koło blokuje się. | 28 |
Przełajowy | Rower szosowy o szerszych oponach i agresywnym bieżniku. Wykorzystywany w zawodach przełajowych i przy zimowych treningach. | 28 |
Riksza | Rower do przewozu osób | 26; 28 |
Składany | Rower potocznie nazywany składakiem. Rower, który można wygodnie złożyć i przewieźć w środkach komunikacji miejskiej i samochodzie. | |
Street | Rower do ewolucji | 24; 26 |
Szosowy / Endurance | Rower do jazdy po szosie (asfalcie) o charakterystycznym napędzie pozwalającym osiągać wysokie prędkości (nawet do 50 km/h) i kierownicy nazywanej “barankiem” (ze względu na wygięcie). Umożliwia bardziej komfortową pozycję i wygodniejsze pokonywanie dużych dystansów niż rower szosowy sportowy. | 28 |
Szosowy / Sportowy | Rower do jazdy po szosie (asfalcie) o charakterystycznym napędzie pozwalającym osiągać wysokie prędkości (nawet do 50 km/h) i kierownicy nazywanej “barankiem” (ze względu na wygięcie). | 28 |
Tandem | Rower dwu-, trzy- i czteroosobowy, o jednej wspólnej ramie i dwóch kołach. Każdy rowerzysta ma własną kierownicę, siodełko oraz pedały. Rower mało popularny w Polsce. | na zamówienie |
Torowy | Niezwykle lekki rower przystosowany do bardzo szybkiej jazdy po torze. Nie ma przerzutek ani hamulców. | 28 |
Transportowy (Cargo Bike) | Rower wykorzystywany do transportu towarów lub ludzi | na zamówienie |
Trial (All Mountain) | Jeden z najlżejszych rowerów górskich. Umożliwia podjeżdżanie pod górę. Często wykorzystywany do ewolucji. | 18; 20; 26 |
Triathlonowy | Rower wykorzystywany przez triathlonistów. Umożliwia przyjęcie bardziej aerodynamicznej pozycji podczas jazdy. | 28 |
Trekkingowy | Rower do uprawiania turystyki rowerowej. Stanowi połączenie roweru górskiego i szosowego. Wyposażenie jest praktyczne, a konstrukcja trwała. | 26; 28 |
Zjazdowy / Down Hill (DH) | Rower górski służący wyłącznie do zjeżdżania w dół po bardzo trudnej technicznie trasie. Wykorzystywany do uprawiania downhillu. Rower z dwoma amortyzatorami, dodatkowo wzmacniany, o charakterystycznych ciężkich kołach, solidnych obręczach, szerokich oponach, mocnych hamulcach i wytrzymałej ramie. | 26 |