rowery do grawitacji

Rowery do grawitacji – czym są i jak je można podzielić?

Osoby, którym znudziła się tradycyjna jazda na rowerze i szukają nieco mocniejszych wrażeń powinny zainteresować się kolarstwem grawitacyjnym. Zobaczmy, czym dokładnie jest i jaki sprzęt będzie do niego potrzebny.

Kolarstwo grawitacyjne

Kolarstwo grawitacyjne zwane również ekstremalnym kolarstwem górskim to rodzaj kolarstwa górskiego, w którym jazda odbywa się na naturalnych ścieżkach lub wcześniej specjalnie przygotowanych trasach. Skąd więc taka nazwa – “grawitacyjne”?

Otóż to właśnie siła przyciągania ziemskiego umożliwia rozpędzenie się po wymagających trasach górskich. Kolarstwo grawitacyjne to niezwykle ciekawa, ale i ekstremalna alternatywa dla tradycyjnej jazdy rowerowej. Kolarstwo grawitacyjne z roku na rok coraz mocniej przyciąga pasjonatów ekstremalnych sportów rowerowych, którzy poszukują wyzwań i chcą doświadczyć zjazdów w trudnym terenie górskim.

Kolarstwo grawitacyjne dzieli się na różne rodzaje, m.in.:

  • dirtjumping – odbywa się na torze z przeszkodami, a uczestnicy wykonują akrobacje w powietrzu,
  • enduro – łączy w sobie długie podjazdy i trudne zjazdy po szlakach i ścieżkach,
  • downhill – zjazd rowerem po ścieżkach, które mają bardzo duże nachylenie, a na trasie są liczne wyskoki.

Rowery do grawitacji

W kolarstwie grawitacyjnym, rowery są specjalnie zaprojektowane do jazdy po stromych, technicznych trasach zjazdowych. Różne rodzaje rowerów dedykowanych tej dyscyplinie różnią się konstrukcją, geometrią i specyficznymi cechami. Wśród najpopularniejszych rodzajów rowerów do grawitacji można wyróżnić:

  • rower cross-country,
  • rower down-country,
  • rower trail,
  • rower enduro,
  • rower superenduro.

Rower cross-country

To specjalny rodzaj roweru górskiego zaprojektowanego do jazdy na trasach cross-country. Obejmują one zarówno podjazdy, jak i zjazdy, ale zazwyczaj charakteryzują się bardziej płaskim lub zmiennym terenem niż ekstremalne trasy downhillowe. Rama roweru cross-country jest zazwyczaj lekka i sztywna, wykonana z aluminium, karbonu lub hybrydy tych materiałów.

Rowery te mają zazwyczaj mniejszy skok zawieszenia w porównaniu do rowerów downhillowych czy enduro. Koła roweru cross-country są zazwyczaj większe niż w przypadku innych rowerów górskich, co zwiększa stabilność i prędkość na płaskich odcinkach, a opony są lekkie, o średniej szerokości.

Rower down-country

Podobnie jak w przypadku rowerów cross-country, rowery down country są lekkie, co ułatwia podjazd. Modele te mają jednak bardziej wyraźną geometrię niż tradycyjne rowery cross-country, co sprzyja lepszej kontroli na technicznych zjazdach. Posiadają średni do dużego skoku zawieszenia. Rower down-country ma na celu być uniwersalny, oferując dobre osiągi zarówno podczas podjazdu, jak i zjazdu.

Rower trail

Co ciekawe, wielu specjalistów nie uważa dwóch powyższych typów rowerów za rowery grawitacyjne, a za modele takie uznaje dopiero rowery trail. Ich skok zawieszenia to od 100 do 130 mm. Trail to uniwersalny rower, który doskonale sprawdzi się zarówno na równinach, małych górach, jak i ostrych górskich trasach. Świetnie nadaje się do skakania. Rowery trail mają zazwyczaj umiarkowaną geometrię, która pozwala na stabilną jazdę zarówno podczas podjazdów, jak i zjazdów. Często wyposażone są w koła o średnicy 27,5 cala lub 29 cali, jednak bardziej polecane są te drugie.

Rower enduro

Rower enduro to specjalizowany rodzaj roweru górskiego, który został zaprojektowany do jazdy na trasach charakteryzujących się różnorodnym terenem, obejmującym zarówno techniczne zjazdy, jak i wymagające podjazdy. Rower enduro jest stworzony do radzenia sobie z różnymi warunkami terenowymi. Model ten ma zazwyczaj bardziej agresywną geometrię w porównaniu do rowerów trail czy cross-country. Dłuższa rama i stromo nachylona rura sterowa sprawiają, że rower jest bardziej stabilny podczas zjazdów. Posiada on znaczny skok zawieszenia, zwykle w zakresie od 150 do 180 mm. Rowery enduro wyposażone są w mocne hamulce tarczowe, które zapewniają skuteczną kontrolę podczas zjazdów i będą skuteczne nawet po kilku minutach ciągłego hamowania podczas zjadu.

Rower superenduro

Rower superenduro to rower stworzony do jazdy na trasach enduro, ale o pewnych cechach, które wyróżniają je na tle standardowych rowerów enduro. Rower superenduro może posiadać znaczny skok zawieszenia, zbliżony do rowerów enduro, ale zazwyczaj jeszcze większy. To, co sprawia, że rower jest bardziej stabilny podczas szybkich zjazdów niż enduro to bardziej stromo nachylona rura sterowa, dłuższa rama i nisko osadzony środek ciężkości. Rower superenduro ma mocne hamulce tarczowe, które oferują skuteczną kontrolę podczas zjazdów. W zależności od modelu, rowery superenduro mogą być wyposażone w koła o średnicy 27,5 cala lub 29 cali, a nawet połączenie obu typów kół – tzw. mullet.